ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

برای خیرگزینی باید به رب فلق پناه برد و فلق ها را شناخت.

بسم الله الرحمن الرحیم


سوره فلق

برای دیدن نشانه ها و شناسایی آن ها باید از شرور ذکر شده در سوره به رب پناه برد ربی که من را به طور کامل می شناسد و نواقص را می داند و نقص ها را رفع می کند و با تسلط و احاطه بر هستی با فلق ها ما ر ا به سمت کمال سوق می دهد.

انسان کمال طلب است و در هر لحظه نشانه هایی وجود دارد که ما را به سمت کمال سوق می دهد که اگر فلق را بشناسیم و از شرور پناه ببریم به این کمال خواهیم رسید خدا را ه رسیدن به کمال را به ما نشان میدهد.

شر عدم و نیستی است، شر در مقابل خیر است اگر ما خیر را که گزینه بهتر و برتر در مواجه با انچه خدا خلق کرده انتخاب نکنیم شر را برگزیدیم که شر از ناحیه خودمان است و از تصمیمات و انتخاب های ما در زندگی نشات می گیرد برای خیرگزینی باید به رب فلق پناه برد و فلق ها را شناخت.

انسان اگر خودر را شناخت و فلق ها را مشاهده کرد راه رسیدن به کمال را به عنوان گزینه برتر انتخاب کند از جانب او دیگر شری به دیگران نمی رسد زیرا خودش خیر است.

اگر جانب کسی به ما ظلمی (شر) رسید به خدا پناه ببریم و آن را به بهترین نحو ببخشیم راه درست و رسیدن به کمال را که همان خیر است را برگزیدیم.

برای این که تاریکی به قلب ها فرود نیاید و بر قلب ما تسلط نیابد و ما دچار قساوت قلب نشویم و از رسیدن به کمال بازمانیم باید به رب فلق پناه برد.

زمانی که گناهی تکرار می شود به عنوان کار درست (عادت) به حساب می آید و تاریکی در قلب انسان فرود می آید برای رهایی از این شر و این تاریکی باید به پناهگاهی امن پناه برد.

اگر تاریکی مثل گناهی که تکرار می شود ماندگار شود راه تشخیص خیر را از دست می دهیم و شر بر زندگی ما تسلط می یابد.

نداشتن امید یکی از مصادیق غاسق است زمانی که نا امید هستی نوری برایت وجود ندارد. نا امیدی اگر ماندگارشود تو شر را انتخاب کرده و از کمال بازخواهی ماند.

تمام تاریک ها که در زندگی ما وجود دارد ( نا امیدی، تکرار گناه، خیال های باطل، عادت های غلط، مشکلات و ...) اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند و وارد زندگی ما شود بر ما مسلط شده و شری به حساب می آید و ما را دچار فساد و ضرر و آسیب می کند.

از شر بدخواهانی که بر تو حسد می ورزند و به تو ضرر می رسانند و تو آن را نمی دانی و از آن آگاهی نداری و برایت مخفی و پنهان است به رب فلق پناه ببر.

حسد نشانه هایی دارد که آن میل به ضرر رساندن به کسی است با گرفتن نعمت از صاحب نعمت همراه است زمانی که این نشانه را در خود احساس کردیم برای اینکه از حاسدان نباشی به رب فلق پناه ببر.

برای جلوگیری کردن از حسد و حسادت درون خود باید تنها به نعمت هایی که خدا به خود من داده توجه کنم و از او سپاسگذار باشم.

اگر تو از ناحیه کسی دچار حسد شدی چون طبق آیه دوم شر از ناحیه خودمان است تو باید گزینه برتر را انتخاب کنی و با گذشتن از حاسد شر را انتخاب نکرده و خیر را برگزینی.


زینب محمودی

نظرات 1 + ارسال نظر
ندا یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 10:30

عالی بود

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.