ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

بسم الله الرحمن الرحیم


سوره مبارکه ناس

1.خداوند از پیامبر(ص) و تمام انسانها می خواهد تا فقط به خود او پناه ببرند زیرا رب ناس میداند که تنها پناهگاه واقعی وامنیت بخش خودش است وباقی پناهگاه ها جعلی واز نوع داده های توهمی می باشند.در واقع ملک ناس هیچ پناهگاه امن و مطمئنی بر روی زمین قرار نداده تا در هنگام خطر فقط متوجه خود او شویم.

 

2.رب ناس سوق دهنده تمامی انسان ها به سمت کمال است پس اگر رب ناس از انسان ها می خواهد به هر شکل ممکن به اوپناه ببرند،به طور قطع این پناهندگی نیز انسان را به سمت کمال ورفع نواقص سوق خواهد داد.

 

3.ملک واقعی تنها خداست زیراهیچ پادشاه و ملکی نمیتواند به طور کامل و بر تمام زوایای زندگی و ابعاد وجودی مردم مسلط باشد.

 

4.مردمی که در جامعه خدا را تنها رب،ملک واله خود می دانند،نه تنها خود را به سمت سعادت وتعالی سوق می دهند،با این دیدگاه پس انسانها نیز میتوانند به خواست خدا به نوعی رب یا سوق دهنده جامعه به سمت کمال واقعی باشند.

 

5.گاهی اگر خیری در زمان خود انجام نگیرد و به واسطه وسوسه به تاخیر افتد به شر تبدیل می شود.

 

6.اگر انسانها میتوانند وسوسه گر باشند پس اگر ما نیز به رب ناس پناهنده نشویم ممکن است روزی خود ما نیز دیگران را به شری وسوسه کنیم و یا آنها را از خیری باز داریم.

 

7.گاهی شیاطین جن و انس، انسان را وسوسه می کنند و به نوعی پناهندگی او را به اله ناس به تاخیر می اندازند.

 

8.اگر سرگردان وعاشق کسی باشی که اله، مالک وصاحب اختیار همه کس و همه چیز است و تمام موجودات را با عشق به سمت کمال سوق می دهد،آن هنگام است که با بکارگیری داده های درست و عقلانی از شر وسوسه خناس در امان خواهی ماند.

مریم گودرزی

علیْکُمْ بکِتابِ اللهِ


علی.ع.

علیْکُـــــمْ بکِتابِ اللهِ، فإنّهُ الْحَبْلُ الْمتینُ، و النُّورُ الْمُبینُ، و الشِّفاءُ النّافعُ، و الرِّیُّ النّاقعُ و الْعِصْمةُ
لِلْمُتمسِّک، و النَّجــــــاةُ للْمُتَعَلَّقِ. لا یَعْوَجُّ فَیُقامَ، و لایَزِیغُ فیُسْتَعْتَبَ و لا تُخْلقُِهُ کَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُــوجُ
السَّمْعِ. مَنْ قالَ بِهِ صَدَقَ، و مَنْ عَمِلَ بِهِ سَبَقَ.
بر شما باد به کتاب خدا که ریسمان محکم، نور آشکار، داروی شفابخش، وفرونشاننده تشنگی
است، که هر کس را به آن چنگ زند نگه می دارد، و هر که را به آن در آویـزد نجــات دهد. هرگز
کژ نمی شود تا راستـش کنند، و از حق عدول نمی کند تا به راه حقــش باز گردانند، و هر اندازه
خوانده و در گوش شنیده شود کهنه نمی گردد. هر کس با قـــرآن سخن گویـد راسـت گفته، و
هر کس به آن عمل کند به آن پیشتاز است.

خطبه 156

خطبه 202 نهج البلاغه بیان حال امیر المومنین علی.ع. بعد از شهادت حضرت زهرا.س.

وَ مِنْ کَلاَمٍ لَهُ رُوِیَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ (س)  کَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ


اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ اِبْنَتِکَ اَلنَّازِلَةِ فِی جِوَارِکَ وَ اَلسَّرِیعَةِ اَللَّحَاقِ بِکَ قَلَّ یَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی إِلاَّ أَنَّ فِی اَلتَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُکَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِکَ وَ فَاضَتْ بَیْنَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُکَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِینَةُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ یَخْتَارَ اَللَّهُ لِی دَارَکَ اَلَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ وَ سَتُنَبِّئُکَ اِبْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا اَلسُّؤَالَ وَ اِسْتَخْبِرْهَا اَلْحَالَ هَذَا وَ لَمْ یَطُلِ اَلْعَهْدُ وَ لَمْ یَخْلُ مِنْکَ اَلذِّکْرُ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَیْکُمَا سَلاَمَ مُوَدِّعٍ لاَ قَالٍ وَ لاَ سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلاَ عَنْ مَلاَلَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلاَ عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اَللَّهُ اَلصَّابِرِینَ.


  خطبه ۲۰۲  

  ادامه مطلب ...

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سوره مبارکه فلق 

1.روح وقلب انسان در ابتدا پاک و روشن است و اگر با ورود اولین تاریکی سریعا به رب فلق پناهنده نشویم به مرور در تاریکی مطلق فرو می رویم .

 

2.اگر روزی خودمان از دمندگان در گره ها بودیم باید از شر خودمان نیز به رب فلق پناه ببریم .

 

3.خداوند در هر لحظه برای ما نشانه هایی می فرستد تا ما را هدایت کند اگر این نشانه ها را دریابیم به سعادت و کمال میرسیم وگرنه هر لحظه بیشتر و بیشتر در ظلمت نفس خود فرو میرویم .

 

4.حسد میتواند مصداق همان تاریکی یا غاسق باشد که درروشنایی روح وقلب وارد میشود و به مرور روح را تاریک می کند پس باید با بروز اولین نشانه های ورود تاریکی یا همان حسد سریعا به رب فلق پناهنده شد .

 

5.هم شخص حسود وهم شخص مورد حسد باید به رب فلق پناهنده شوند تا از شر حسد نجات یابند .

 

6.خداوند خود را رب فلق نامیده است یعنی کسی که ما را به وسیله نشانه ها به سمت کمال سوق میدهد.فرستادن 14 معصوم برای بشریت به دلیل سوق دادن ما به سوی کمال بوده است پس 14 معصوم همان نوری هستند که در ظلمت کامل میدرخشند وصراط مستقیم را به ما نشان میدهند .

 

7.اگر خداوند از ما خواسته که درهرلحظه به او پناه بریم پس حتما درهرلحظه دلیلی برای پناهنده شدن وجود دارد یعنی درهرلحظه وباهر انتخاب برای ما خطر اشتباه هست وما با هراشتباه بیشتر خود را از صراط مستقیم دور می کنیم و در ورطه گمراهی می افتیم.

 

مریم گودرزی

بسم الله الرحمن الرحیم


سوره مبارکه قدر

 

1)گاهی تهدید ها و خطر ها برای ما دیگر جنبه تهدید و خطر ندارد چرا که فکر می کنیم آنها جزیی از زندگی ما هستند؛ به همین خاطر دیگر پناه نمی بریم.

2)اگر خدا را تنها ملجا و پناه بدانیم خیلی از نگرانی های ما بیهوده است چون می دانیم که فقط اوست که مصونیت می دهد.

3)اگر خدا ما را آزمایش های سختی می کند مثل یک مربی است که تمرین های سختی به شاگردانش می دهد برای بهتر شدن و رشد کردن ؛ پس باید تمام تلاشمان را بکنیم که رشد کنیم.

4)هر لحظه فلقی است و وقتی خدا رب فلق است پس لحظه لحظه زندگی آزمونی است برای رشد و کمال و هر لغزش احتمالی از سوی ما خطری است که باید پناه برد به رب.

5)انتخاب بهترین ها نیازمند طهارت اختیار است.

6)وقتی زندگیمان دچار شک ها و عدم اعتدال می شود یعنی در انتخاب هایمان خیر را اختیار نکرده ایم.

7)اگر از گناهان کوچک احساس خطر نکردیم و پناه نبردیم بر زندگی ما مسلط شده و وسعت می یابد مانند غسق.

8)بعد از اینکه پناه نبریم و از شر نهراسیم ممکن است با اراده بر گره ها بدمیم.

ندا مهرپور

حدیث معرفت امیرالمومنین (ع) به نورانیت



حدیث معرفت امیرالمومنین (ع) به نورانیت


ابوذر غفاری از سلمان فارسی که خداوند از هر دوی آنها خشنود باد پرسید که ای اباعبدالله معرفت امیرالمؤمنین به نورانیت چیست؟ سلمان گفت:ای جندب(ابوذر) بیا برویم تا این را از خود آن حضرت بپرسیم سپس به محل آن حضرت رفتیم و او را نیافتیم.ابوذر گفت:پس به انتظار ایشان ماندیم تا آن حضرت آمدند. حضرت فرمودند: چه امری شما را اینجا کشانده است؟

ابوذر و سلمان گفتند:ای امیرمومنان به نزد شما آمدیم تا در مورد معرفتتان به نورانیت سوال کنیم.حضرت فرمودند: آفرین بر شما دو دوست وفادار به دین خویش که کوتاهی کننده نیستند. به جانم سوگند که آن معرفت بر هر مرد و زن مومن واجب است.سپس حضرت فرمود:ای سلمان و ای جندب! هر دو عرض کردند بلی امیر مومنان !حضرت که سلام بر او باد فرمود :هیچ کس ایمان را به حد کمال خویش نمی رساند تا آنکه مرا به عمق معرفتم بشناسد.

ادامه مطلب ...

راز عالم

راز عالم همه پنهان شده در (ع) علیست

کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علیست


یا امیرالمومنین مدد از تو میگیریم...

دل در گرو دوست داشتنت قرار میدهیم که دستمان را بگیری, تا به سوی خدا پرواز کنیم.

عشق همانی بود که با تو ورزیدم, یکبار و یک عمر...

یا علی