ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

ساقی کوثر

ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شرب مدام اندازد

سوره ماعون، حقیقت دین داری

بسم الله الرحمن الرحیم


سوره مبارکه ماعون

 

1.پذیرفتن قسمتی از دین که باب میل ماست و نپذیرفتن آن بخشی که مطابق میلمان نیست نیز نوعی تکذیب دین است.

 

2.گاهی انسانها بر خلاف باور درونی و تنها برای حفظ ظاهر و دستیابی به منفعت اظهار دین داری می کنند که این نیز کذب در دین است.

 

3.اسلام یک دین اجتماعی است بنابراین این کافی نیست که ما فقط به واجبات شخصی خود عمل کنیم و به بقیه کاری نداشته باشیم در صورت انجام ندادن هر یک از اینها ما از تکذیب کنندگان هستیم.

 

4.در جامعه کسانی که ظاهرا خود را مذهبی نشان می دهند ولی در عمل خلاف دستورات دینی عمل می کنند،چهره دین را خراب کرده و مردم را دین گریز می کنند.

 

5.کمک به مسکین و توجه و یاری یتیم بدون چشم داشت و فقط برای خدا میتواند نماز انسان را نیز اصلاح کند بنابراین جنبه شخصی و جنبه اجتماعی دین یکدیگر را کمک می کنند و هر دو با هم انسان را رشد می دهند.

 

6.اگر نماز بخوانیم ولی به دیگران بی توجه باشیم،نماز ما فقط در ظاهر باقی می ماند و هیچ گاه به باطن و معنویت نماز دست نمی یابیم.

 

7.در این سوره مصداق های دین داری از نگاه خداوند مطرح می شود و روی تمام مصداق های خود ساخته انسانها خط بطلان میکشد و مشخص میشود چه چیزهایی واقعا در نزد خدا ارزشمند است.

 

8.در دنیایی که ملاکهای دین داری تغییر کرده و ریاکاری در بین انسانها رواج یافته است،سوره ماعون ما را با حقیقت دین داری آشنا می کند.

 

9.کسانی را که با ریاکاری در مورد نماز و اعمال دینی به دین داری وانمود می کنند را میتوان در نحوه برخوردشان با یتیمان و مسکینان شناخت. در واقع سوره ماعون برای تشخیص دین داری خودمان و دیگران به ما ملاک می دهد.

مریم گودرزی

نظرات 1 + ارسال نظر
ندا سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1393 ساعت 10:59

واقعا عالی بود.
گزاره ها واقعا کاربردی بود.
مخصوصا گزاره اول و چهارم و ششم خیلی عالی بود.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.